Tuesday, December 05, 2006

Διαφημιστές: η μεγαλύτερη λέρα της κοινωνίας

Ειλικρινά ένας από τους σοβαρότερους λόγους που διστάζω να ανοίξω την τηλεόραση (ακόμη και το βράδυ για να με αποκοιμήσει), είναι οι διαφημίσεις.

Οι διαφημίσεις καταρχάς είναι από μόνες τους μία μονόπλευρη και σχεδόν ηλίθια ματιά στην ανθρώπινη φύση. Δεν το κατηγορώ αυτό, αφού σκοπός είναι η προβολή ενός προϊόντος. Όμως, για να μετατραπεί ένα ένα απλό ενημερωτικό σποτάκι ενός προϊόντος (που σε τελική ανάλυση το έφτιαχνε κι ο ίδιος ο παραγωγός του) σε ένα τερατώδες έγλημα κατά της νοημοσύνης της ανθρωπότητας απαιτείται η συνδρομή των βρωμερών και τρισάθλιων διαφημιστών.

Διαφημίσεις με volume πολύ πάνω από αυτό του υπόλοιπου προγράμματος, νοικοκυρές που στριγγλίζουν για να σε κάνουν να γυρίσεις να κοιτάξεις την τηλεόραση, καραγκιόζηδες εκφωνητές με επιτηδευμένα εκνευριστικό τόνο στη φωνή, γλοιώδη κι εμετικά σεξουαλικά υπονοούμενα (που φλερτάρουν με κάθε λόγης ανωμαλία όπως πχ παιδοφιλία), αναπαράσταση εξωφρενικών γεγονότων, shock value χωρίς ουσία, μικροσκοπικά γράμματα που περνάνε με ιλιγγιώδη ταχύτητα, παραπληροφόρηση για τα χαρακτηριστικά του προϊόντος, χρήση/εξευτελισμός αγαπημένων μουσικών κομματιών σε άκυρες καταστάσεις κτλ κτλ κτλ..........

Έχετε σκεφτεί ποτέ τί νοσηροί "εγκέφαλοι" σκαρφίζονται όλα τα παραπάνω; Πόσο αρρωστημένος πρέπει να είναι κάποιος για να βάζει πχ ένα κοριτσάκια σε καταστάσεις με σεξουαλικά υπονοούμενα με απώτερο σκοπό φυσικά να το παρατηρήσουμε εμείς και να το συζητάμε μέχρι να μας μείνει στο κεφάλι η φίρμα του προϊόντος;;; Έχετε σκεφτεί ποτέ σε τί είδους ξεφτιλισμένη κοινωνία ακούγεται η παρακάτω (ραδιοφωνική) διαφήμιση:
-Μαρία αγόρασες εσώρουχα από του τάδε;
-Ναι, και είναι πάμφθηνα!
-Ωραία, για να στα σκίζει ο Νίκος άφοβα, εκτός από κάτι άλλο!...
(γέλια)

Έχει τύχει να πέσουν στα χέρια μου πολλά βιβλία επι του θέματος (κυρίως από σεμινάρια στο Πολυτεχνείο) και γνωρίζω καλά ποιά είναι η βαθύτερη φιλοσοφία των διαφημιστών: δε πα να σπάει η διαφήμιση νεύρα, να εκνευρίζει το κοινό, να ξεφτιλίζει κοινωνικές ομάδες, να αναπαράγει στερεότυπα, να είναι ακατάλληλη για μικρότερους, αυτό που μετράει είναι να προβληθεί. Τί κι αν την διαφήμιση την αποθεώνουν οι ευαγγελιστές της (πχ ο ΝΔ);; Μιλάμε για μία κατηγορία "ανθρώπων" αδίστακτη, χωρίς κανένα φραγμό αισθητικής και καλλιτεχνικού επιπέδου (σε αντίθεση με άλλες κατηγορίες δημιουργών) που ο σκοπός της είναι να χτυπήσει τα κομμάτια του υποσυνείδητου μας που τους προσδιόρισαν οι γκεμπελικοί ψυχολόγοι τους.

Αλλά εδώ χρειάζεται άλλη μία διευκρίνηση. Αυτές οι λέρες δεν θα υπήρχαν στην κοινωνία αν εμείς αποδοκιμάζαμε τα δημιουργήματα τους. Όμως είναι πάρα πολύ δύσκολο να υπάρξει κοινωνική απαίτηση για διαφημίσεις ενημερωτικού χαρακτήρα από την μεριά της αγοράς. Ακόμη κι έρευνες να γίνουν για την αποδοχή μίας διαφήμισης, ο κρίσιμος παράγοντας είναι η αγοραστική αποδοχή του προϊόντος, πράγμα που έχει σχέση με χιλιάδες παράγοντες κι όχι μόνο με την ποιότητα της διαφήμισης.


Και μετά το ΕΣΡ μου λογοκρίνει το "Χριστός Ξανασταυρώνεται" και το "South Park"...

25 comments:

unibrain said...

ΟΣΟ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΛΟΓΚΑΝ

Τότε ήταν το απόσταγμα της σοφίας κάποιων αληθινά σοφών. Τώρα είναι το συμπέρασμα ομηρικών καυγάδων των δημιουργικών ομάδων των μίντια και των διαφημιστικών εταιρειών ώστε να ξυπνήσουν στον αγοραστή την καταναλωτική ιδέα.
Από τότε που ο πρώτος μάνατζερ συνέλαβε την ιδέα: το άδειασμα του ραφιού να γίνεται με τον ίδιο ρυθμό και ένταση που επικρατεί στην κορδέλα συναρμολόγησης στη παραγωγή - ουσιαστικά δηλαδή ένα κατάστημα να δουλεύει σαν εργοστάσιο , όπου κάθε τόσο περνάνε οι καταμετρητές και ελέγχουν το ρυθμό που ο κάθε πωλητής αδειάζει το ράφι του – από τότε η προσφορά έγινε υπέρ προσφορά και ξεπέρασε τη ζήτηση ,με αποτέλεσμα να χρειάζονται τα σλόγκαν για να υποδαυλίσουν τον αγοραστή να πάει για ψώνια.
Αν και οι πιο αισιόδοξοι μελετητές των νόμων της αγοράς πιστεύουν ότι : «πάντα υπάρχουν πελάτες».
Το ζητούμενο αυτής της εποχής λοιπόν ,είναι ο δείκτης καταναλωτή. Στην παγκοσμιοποιημένη εποχή μας τα μηνύματα από τη Μέκκα της οικονομίας λένε ψωνίστε για να υπάρχει πρόοδος. Το ιδανικό κάθε εποχής δείχνει απελπιστικά ιλαροτραγικό μέσα στη πορεία του χρόνου.
Κάποτε τα σλόγκαν ξυπνούσαν κυρίως ανθρωπιστικά ιδεώδη αλλά και θρησκευτικά πολλές φορές, αφού η θρησκεία είχε αναλάβει το ρόλο της κοινωνικής πολιτικής για τους ασθενέστερους. Τότε τα σλόγκαν μπορούσαν να «ξεκλειδώσουν την ψυχή» του ατόμου και να βάλουν σε ενέργεια τη μαζική ψυχολογία μιας κοινωνίας κινητοποιώντας την να πολεμήσει για κάποιο ιδανικό.
Θυμάμαι τα σλόγκαν που ακούστηκαν σ’ ένα πρόσφατο πολιτικό συνέδριο . Όλοι αυτοί οι άνθρωποι που θυμούνται τόσο σπάνια να φωνάξουν για κάτι , δείχνουν να είναι ο χορός σε μια μικρή ιδιωτική τραγωδία που παίζεται με όρους τρίβιαλ και λέξεις κατασκευασμένες μόνο για τα ξεσπάσματα της τετραετούς παρτίδας.
Από τι βγαίνει ένα σλόγκαν; Από μια ταινία , ένα βιβλίο , μια διαφήμιση……….
Ωραία είναι τα σλόγκαν που προέρχονται από τίτλους ταινιών ή από επιτυχημένα μυθιστορήματα. Θυμάστε την «αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι»; Πόσα πράγματα -και πρόσωπα - αποκαλύφθηκε τότε ότι περιβαλλόταν από μία αβάσταχτη ελαφρότητα. Το δικό μας σλόγκαν σ’ αυτό το άρθρο τι σας λεει; Θυμάστε το φιλμ : « Όσο υπάρχουν άνθρωποι» ; Θυμάστε το άλλο μυθιστόρημα και φιλμ : «Ο τελευταίος των μοϊκανών » που αναφέρεται σαν φράση σε πολλούς τελευταίους αυθεντικούς που έχουν απομείνει σ’ έναν αλλοτριωμένο κόσμο; Ας πούμε ο τελευταίος των πολιτικών που φυσικά μπορεί να συγχέεται με τον τελευταίο των εμπόρων, ο οποίος επίσης με τη σειρά του αντιπαραβάλλεται με τον τελευταίο άρχοντα του λαδώματος και εκείνος με τον τελευταίο εκδότη και… σταματάω εδώ για να μη το παρακάνω.
Αφήνοντας τα φιλμ θα πάω και σε δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα απλών λέξεων που η καθημερινή ζωή τις απέσπασε από φράσεις πολιτικών ή διαφημιστών και τώρα από μόνες τους σημαίνουν πολλά. Να δούμε τον «Αλέκο» και τον «διαπλεκόμενο» . Όχι ότι δεν μπορούσε να είναι ο Αλέκος διαπλεκόμενος - ο καθένας θα ήταν άλλωστε – ( να που ανακάλυψα κι άλλη τώρα το : άλλωστε) ( αυτό το άλλωστε που δεν το κρύβουμε) ( συγνώμη για τις παρενθέσεις αλλά όταν μιλάς για σλόγκαν λειτουργεί πολύ η αυτόματη γραφή) αλλά θα ήθελα να εξετάσουμε χωριστά αυτές τις δύο πολύ συμπυκνωμένες έννοιες στη σημερινή Ελλάδα. Ο μεν «Αλέκος» σημαίνει :ψώνισε από μας και μάλλον την έχεις πατήσει αν ψωνίζεις από αλλού , ο δε «διαπλεκόμενος» είναι η λέξη που υποδηλώνει τη διαφθορά των πολιτικών , πράγμα που συμβαίνει όμως σε όλα σχεδόν τα κράτη οπότε είναι κάτι σαν μόδα , σαν αναπόφευκτο. Ο Αλέκος και ο διαπλεκόμενος συνοψίζουν πολύ σοφά το περιεχόμενο των εντύπων και των ηλεκτρονικών μέσων μαζικής επικοινωνίας των τελευταίων ετών.
Δεν μπορώ παρά να τελειώσω εδώ με το «μαντρί» που είναι η φράση που αρέσει στους ισχυρούς ,οι οποίοι διαδίδουν ότι : όσοι δεν αποδέχονται τη «προστασία τους» κινδυνεύουν από τον κακό λύκο.
Υπάρχουν πολλά σλόγκαν σωστά και λάθος , έξυπνα και ανόητα , λειτουργικά και αδιάφορα και σε όλα αυτά πάντα κολλάει εκείνο το αμίμητο : «Και όχι μόνο»

Alroud said...

Απλά πράγματα. Για να τα πασάρουν αυτά που πασάρουν, πάει να πει ότι υπάρχει καταναλωτικό "γκελ". Επομένως έχουμε το διαφημιστικό επίπεδο που μας αξίζει. Όπως έχουμε και την τηλεόραση (=>μμε) που μας αξίζει και τους πολιτικούς που μας αξίζουν. Όσο είμαστε εμείς πρόβατα, τόσο θα υπάρχουν και οι ανάλογοι βοσκοί, man...

unibrain said...

Το «αρθράκι» γράφτηκε το 2002 δημοσιεύτηκε σε φόρουμ στο διαδίκτυο και αντιπροσωπεύει το στάτους της εποχής.

Stormrider said...

@unibrain

πιστεύω ότι ακόμη και σήμερα όσοι σοφοί έχουν να πουν ένα σλόγαν το λένε, απλά το μήνυμα τους καμμιά φορά χάνεται μέσα στην πολυφωνία των υπόλοιπων.

αλλά γενικά το σλόγαν δεν μου αρέσει ως μέθοδος. πόσες φορές ολόκληρες επιχειρηματολογίες που χτίστηκαν με βάση τον ορθολογισμό δεν πέρασαν
στον κόσμο επειδή τις "αντέκρουσε" ένα εύηχο τσιτάτο.

@alroud

οι υπόλοιποι τί φταίμε!...

Ανδρέας said...

Αν κατάλαβα καλά θεωρείς κακές την πλειοψηφία των διαφημίσεων και των διαφημιστών. Επιτίθεσαι δηλ. στη διαφήμιση γενικότερα και όχι σε μια κατηγορία διαφημιστών. Διαφωνώ απόλυτα με αυτό.

Η διαφήμιση είναι φοβερά χρήσιμη και όλοι βγαίνουν κερδισμένοι από αυτή:
α) Οι καταναλωτές χαίρουν χάρις στη διαφήμιση υπηρεσιών που διαφορικά ουτε δε θα τις ονειρεύονταν (π.χ. από ελεύθερη τηλεόραση ως δωρεάν email)
β) Οι διαφημιζόμενοι επειδή πωλούν τα προϊόντα τους
γ) Υπάρχει μια τεράστια γκάμα επαγγελμάτων, εκτός από τους διαφημιστές, που υπάρχουν ή επιβιώνουν χάρις στη διαφήμιση.

Γενικά, όλοι βγαίνουν κερδισμένοι από την όλη υπόθεση.

Το ότι υπάρχουν κακές διαφημίσεις ή διαφημιστές είναι απόλυτα φυσιολογικό. Αυτό συμβαίνει σε όλων των ειδών τα επαγγέλματα και πάντα αυτοί οι κακοί είναι μειοψηφία και δεν επιβιώνουν για πολύ καιρό. Απλά στη διαφήμιση γίνοντα κατά μαζικό ρόπο ανιληπτοί.

Eugenia said...

I agree, especially about the Greek TV though. TV ads here in US are actually better because the FCC does get on their tail when they go overboard.

I believe that the best TV ads are Apple's. To the point, funny and in the case of the iPod ads, spectacular (especially when watched in HD). I am not an Apple fan, but they have an amazing marketing department. They don't have to become "tipotenioi" just to advertise their product.

Anyways, I must say that every time I visit Greece, its TV quality is a notch below than the time before it. A lot of crap, especially in the morning "live" zone. And the show women in the morning zone make me wanna throw up. Things weren't so bad in the '90s.

I wish I could say the same about the US, but it's not the case. Its morning and Oprah hours are not 1/100 as bad, deteriorating and stupid as Greek live TV is. I think that Mega and Antenna tried to keep their heads high in the beginning of the millennium, but when all the crap from Alpha etc sprang up, they lost their way too. I have no other explanation.

Anonymous said...

Oι "κακοί" στην Eλλάδα είναι ο κανόνας κι όχι οι εξαίρεση. Το ποιος είναι "καλός" και ποιος "κακός" είναι δυσδάκριτο ((σ' αυτή τη χώρα) && (σ' αυτό το χώρο)). Υπάρχει κανείς να τους τραβήξει τα ηνία; Από τότε που θυμάμαι την ιδιωτική τηλεόραση, η διαφήμιση κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα, δηλ. κάπου στον πάτο. Η αγορά δεν αυτορυθμίζεται εδώ, επειδή δεν ενδιαφέρεται κανένας.

Η βρετανική τηλεόραση βάζει διαφημίσεις σαφώς πιο πνευματώδεις και ψαγμένες. Στο internet, ακόμα και τα flashάκια -διαφημίσεις που βλέπεις σε web sites για κώδικα σε κάνουν και λες "μπράβο σ' αυτόν που το σκέφτηκε".

User83 said...

Είδες Ευγενία τι κάνει η λογοκρισία; Την καλύτερη τηλεόραση! Φασισμός=Ποιότητα πάντα!:Ρ

Eugenia said...

Your sarcasm doesn't work very well here, user83. FCC sensors sex and racism, not stupidity. The Greek morning live TV has stupidity mostly, rather than racism or other things that the FCC would be concerned about. And there is no kind of censorship body that can sensor idiocy in US, Greece or anywhere else.

BTW, in USA *only* the terrestrial channels are getting censored by the FCC. The cable and satellite channels are completely free from any kind of censorship. A lot of people have cable TV now here. If you listen to satellite radio for example (e.g. Howard Stern on Sirius), there is a lot of sex talked about in it. Stern also turns his radio shows to TV shows, with naked stripteasers etc, which are later broadcasted uncensored on cable TV. FCC can't say anything to him anymore, since he moved away from terrestrial broadcasting. He can't be censored. So, saying that everything in US entertainment is fascism, is just not quite right.

Stormrider said...

@ανδρέας
κάνεις ένα λογικό άλμα/σφάλμα στην ερμηνεία αυτών που λέω:
"Αν κατάλαβα καλά θεωρείς κακές την πλειοψηφία των διαφημίσεων και των διαφημιστών. Επιτίθεσαι δηλ. στη διαφήμιση γενικότερα"

όταν θεωρείς την πλειοψηφία κάποιου πράγματος κακή, σημαίνει ότι καταδικάζεις την συνολική του φύση;

εγώ δεν τάχτηκα υπέρ των ενημερωτικών διαφημίσεων;

@eugenia
ο χειρότερος καραγκιόζης είναι αυτός που έχει πρότυπα και πάει να μιμιθεί καραγκιόζηδες!!!

@phantasmak
πραγματικά στο internet τα φλασάκια ως ιδέες πολλά είναι πανέξυπνα, αν και βαραίνουν τις σελίδες.

@user83
έλα βρε γιώργο, κακό είναι όπως ανέφερα πχ σε κάτι διαφημίσεις παιδικών ρούχων που γδύνουν 2 νήπια και τα βάζουν σε α-λα-λεσβιές πόζα να παρέμβει κανείς;

αλλά τέλος πάντων, παρέμβαση στην αισθητική πλευρά του θέματος γενικά δεν πρέπει να γίνεται.
συμφωνώ όμως απόλυτα να γίνονται επεμβάσεις και να ΚΟΒΩΝΤΑΙ διαφημίσεις που παρέχουν παραπλανητικά στοιχεία για το προς διαφήμιση προϊόν.

Eugenia said...

>ο χειρότερος καραγκιόζης είναι αυτός που έχει πρότυπα
>και πάει να μιμιθεί καραγκιόζηδες!!!

What do you mean, in terms of the things I wrote earlier?

bizwriter said...

My short comment:
Υπάρχουν καλές διαφημίσεις. Υπάρχουν κακές διαφημίσεις. Υπάρχουν καλοί διαφημιστές. Υπάρχουν κακοί διαφημιστές.

My long comment:
Οι διαφημίσεις καταρχάς είναι από μόνες τους μία μονόπλευρη και σχεδόν ηλίθια ματιά στην ανθρώπινη φύση. Δεν το κατηγορώ αυτό, αφού σκοπός είναι η προβολή ενός προϊόντος.

Ok τότε, αφού δεν το κατηγορείς. Anyway...

Μονόπλευρη ματιά; Ναι, εξ αντικειμένου. Η διαφήμιση δεν είναι έργο τέχνης που γίνεται για να ικανοποιήσει κανείς τις καλλιτεχνικές του δημιουργίες.

Η διαφήμιση είναι μία ενέργεια που κάποιος ανάδοχος πληρώνει αδρά για να έχει αποτελέσματα (όχι πωλήσεις αναγκαστικά).

Διαφημίσεις με volume πολύ πάνω από αυτό του υπόλοιπου προγράμματος,

Κακώς. Technically speaking, αυτό είναι ευθύνη των ΜΜΕ.

νοικοκυρές που στριγγλίζουν για να σε κάνουν να γυρίσεις να κοιτάξεις την τηλεόραση,

Απόρροια του ad clutter που επικρατεί -δύσκολο επάγγελμα η διαφήμιση. Εν πάση περιπτώσει, η κάθε διαφήμιση κρίνεται από τον καταναλωτή -αυτός έχει τη δύναμη σε τελική ανάλυση.

καραγκιόζηδες εκφωνητές με επιτηδευμένα εκνευριστικό τόνο στη φωνή,

Μπλιαχ, επίσης. Όπως βλέπεις, η κάθε διαφήμιση κρίνεται' από τον καταναλωτή.

γλοιώδη κι εμετικά σεξουαλικά υπονοούμενα (που φλερτάρουν με κάθε λόγης ανωμαλία όπως πχ παιδοφιλία),

Surprise! Sex sells! It's human nature whether you like it or not. Τα περί παιδοφιλίας και λοιπών ανωμαλιών δεν χρειάζεται να τα σχολιάσω νομίζω: είπαμε, υπάρχουν καλές διαφημίσεις και κακές διαφημίσεις.

αναπαράσταση εξωφρενικών γεγονότων, shock value χωρίς ουσία,

Κάτι σαν τα δελτία ειδήσεων ένα πράγμα δηλαδή... ;-)

μικροσκοπικά γράμματα που περνάνε με ιλιγγιώδη ταχύτητα,

Κακώς. Δεν νομίζω, όμως, ότι κανείς θα δει μια διαφήμιση για, π.χ., πιστωτική κάρτα και θα πάει να υπογράψει απλώς και μόνον έχοντας δει μια διαφήμιση στην τηλεόραση. Εάν το κάνει, τότε δεν του φταίει κανείς άλλος παρά ο ίδιος του ο εαυτός.

παραπληροφόρηση για τα χαρακτηριστικά του προϊόντος,

Κακώς. Και το "κακώς" δεν αναφέρεται μόνο στους καταναλωτές αλλά και στους διαφημιζόμενους αυτούς καθαυτούς.

χρήση/εξευτελισμός αγαπημένων μουσικών κομματιών σε άκυρες καταστάσεις

Εάν οι δημιουργοί τους δίνουν την άδεια χρήσης τους σε διαφημίσεις, φταίνε οι διαφημιστές γι' αυτό;

Εν τέλει, Η Διαφήμιση σας Πείραξε!

dimosthenis k said...

Αν και δεν μπορώ να συμφωνήσω πόλυτα μαζί σου - μιας και πιστεύω πως υπάρχουν και ενημερωτικές αλλά και έξυπνες διαφημίσεις,εν τούτοις υπάρχουν και πολλές που ανήκουν στην κατήγορία που ανέφερες.
Για παράδειγμα το περασμένο καλοκαίρι την ώρα που ο πολεμος στον λίβανο ήταν στην πιο έντονη φάση του άρχισε να παίζει διαφήμιση στα ραδιόφωνα αλλά και σε αφίσες στους δρόμους μεγάλης αλυσίδας καταστημάτων ρούχων που ως σλόγκαν είχε ότι φέτος το καλοκαίρι θα γίνει πόλεμος μέσα στο κατάστημα τους λόγω των φτηνών τιμών κι ότι οι πελάτες θα δίνουν μάχη για το ποιος θα αγοράσει...
Δυστυχώς αντί να τυος μαυρίσουν και να κάνουν μηδενικά ταμεία συνέχισαν να δουλεύουν μια χαρά...

User83 said...

Σίγουρα ότι είναι για άνω των 18 πρέπει να κόβεται από διαφήμιση... εγώ είπα για το θέμα της λογοκρισίας στην Αμερική που κόβουν ό,τι γίνεται στις χώρες που κάνουν πόλεμο για το πετρέλαιο, για να νομίζουν ότι είναι ο ευλογημένος λαός που σώζουν τον κόσμο και δεν πειράζουν κανέναν:Ρ Τουλάχιστον εδώ στην Ευρώπη δεν κόβονται αυτά ούτε ταινίες του στυλ 9/11 και Ακύριχτος πόλεμος...

User83 said...

Γενικά διαλλέγω την ελευθερία λόγου, κι ας περιέχει σκουπίδια:)

Stormrider said...

@eugenia

έχω δει πολλές φορές κάποια γελοία πράγματα που κάνουν αμερικάνοι δημιουργοί, τα οποία όχι μόνο μιμούμαστε εδώ, αλλά σε τρις χειρότερο βαθμό.

ειδικά με τις διαφημίσεις ισχύει πάρα πολύ!

Taliesin said...

Ti sizitame pali?
einai kanonas oti mia diafimisi krinete apo to poso sou kolaei sto mialo opote mia ilithia kai ekneuristikotati diafimisi (px tou ote me tis xanthies) einai kai h kaliteri.
Tora vevea pos krineis mia diafimisi i mia ekpompi os ilithia apo tin stigmi pou tin vlepoun oi pantes (gia ton opion logo) den to katalaveno,kaneis den endiaferete na girisei kati pou tha aresei se esena.stin kira katina,ston imikathisterimeno neoellina,sto vameno tsoulaki ,ston ralista dimosio ipalilo apeuthinonte kai prepei na omologisw oti exoun piasei to noima.Apo tote de pou oi diafimistes anakalipsan ta memes kai pos koliounte...

Peri amerikanikis kalodiakis tora, ta palikaria einai EONES mprosta,terma, o kathenas sxedon mporei na exei ena kanali na leei oti thelei. Einai to mono idos tileorasis pou tha anexomoun na dw. Oxi oti den eiparxei logokrisia se arketa pragmata,px ean egw thelw na ftiaxw ena "nazi tv" as poume kamia eteria paroxis cable den tha to valei sto paketo.

ps
kai stamata na kleveis tin doxa apo alles katigories simpoliton mas pou prospathoun kathimerina na paroun ton titlo tis megaliteris leras

ps.2
kai to kalitero apo ola,oloi einai mia xara esi eise o periergos

kstamos said...

user83 τα έχεις εντελώς ανάποδα.

Στην Αμερική δεν υπάρχει πολιτική λογοκρισία - αν εξαιρεθούν οι περιορισμοί στη χρηματοδότηση των πολιτικών.

Στην Ευρώπη αντίθετα υπάρχει αρκετή πολιτική λογοκρισία, π.χ. ποινικοποίηση της άρνησης του Ολοκαυτώματος σε Γερμανία και πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, γενοκτονίας Αρμενίων στη Γαλλία, εξύβριση προέδρου / απαγόρευση καύσης σημαίας και άλλα στην Ελλάδα.

Εσύ νομίζω συγχέεις το κάτα πόσο προβάλλονται οι απόψεις που συμφωνούν με τη δική σου θεώρηση από τα μαζικά ΜΜΕ με την έννοια της λογοκρισίας.

Αλλά ακόμα και σε αυτόν τον τομέα, αν δεις ποτέ τι μεταδίδουν τα CNN, NBC κλπ στην Αμερική, κάθε 3 λεπτά περνάνε έκτακτα με τις βομβιστικές επιθέσεις στο Ιράκ, νεκροί στρατιώτες, πολίτες κλπ. σε σημείο που γενικά οι Ρεπουμπλικάνοι τα κατηγορούν για liberal bias. Στην Ελλάδα για σύγκριση, 200 νεκροί στο Ιράκ είναι με δυσκολία τελευταίο θέμα στις ειδήσεις.

Επίσης τα ελληνικά ακόμα και τα ιδιωτικά κανάλια όποτε προλογίζουν θέμα σχετικό με δηλώσεις ή ενέργειες Τούρκων, Σκοπιανών κλπ. δεν παραλείπουν να συμπληρώνουν με κοσμητικά επίθετα όπως "προκλητικός", "επεκτατικός" κλπ., προπαγάνδα δλδ αδιανόητη για Αμερική και λοιπή Ευρώπη.

Taliesin said...

ekei kolises esi.
To na krinoun oi idii tin idisi einai gnosto kousouri ton ellinon dimosiokafron.
Vgazoun etimigories dikon prin tous dikastes,xaraktirizoun gnomes, epitithonte se kalesmenous pou diafonoun mazi tous....
mpla mpla mpla.
Auto ofilete sto oti exoun minei piso se themata propagandas,to pio apotelesmatiko propagandistiko kanali (stin disi) einai to bbc,meta to cnn, meta ta lipa kai teleuteo to fox. Ta dika mas katafernoun na ekneurisoun akoma kai autous pou simfonoun me auta pou leei o ekastote tileisageleas (kai tilempatsos kai tileieroexetastis kai tiledioktis eglimaton gnomhs).

Pixie said...

Tο πρόβλημα μου με την διαφήμιση είναι η παραπλάνηση του αγοραστικού κοινου.Νομίζω οτι τα προιόντα που προβάλουν πολλές φορές υστερούν σε ποιότητα απο άλλα στο είδος τους που δεν προβάλονται και συνήθως δεν προσφέρουν αυτό που οι διαφημίστες ισχυρίζονται.Το μεγαλύτερο πρόβλημα το έχω με τις διαφημίσεις telemarketing, και κινητής τηλεφωνίας που μου σπάνε τα νεύρα.
Πάντως γενικά είμαι ενάντια στις διαφημίσεις ακόμη και τις ενημερωτικές γιατι ποντάρουν στην ψυχολογία της μάζας και ακόμα και οταν υπάρχουν διαφημίσεις απο φιλανθρωπικούς οργανισμούς πολλές φορές η διαφήμιση προσπαθεί να ερεθίσει συναισθήματα όπως τον φοβο που μπορει να νιώθουμε κατι που το θεωρώ ανέντιμο.
Τα αρνητικά αποτελέσματα της διαφήμισης ειναι πολλά:Αγοράζουμε μάρκες, κλείνουν μικρές επιχειρήσεις, η τηλεόραση διαμορφώνεται απο τα θέλω των διαφημιστών, γινόμαστε πιο επιφανειακοί μιας και κοιτάμε το περιτυλιγμα και όχι το περιεχόμενο κτλ

User83 said...

kstamos LOL! Ναι ρε γι αυτό όταν ήμουν Αμερική μας έκραζαν για τις τρελές αγελάδες κι όταν μίλησα για μεταλαγμένα με κοιτούσαν λες και τους έλεγα για Legacy Information Systems Migration! Άντε εκεί και ρώτα τους για Ιράκ, Ευρώπη κτλ να δεις τι θα σου πουν! Λες και ζουν σε άλλο κόσμο είναι!

kstamos said...

user83,

αν τους έλεγες για μεταλλαγμένα δικαιολογημένα σε κοιτούσαν με απορία γιατί η έκφραση "μεταλλαγμένα" που χρησιμοποιείς είναι αποτέλεσμα της προπαγάνδας που έχεις φάει με το κουτάλι.

Και αυτό βασικά μου τη σπάει περισσότερο από όλα, έλληνες που δεν ξέρουν πού παν τα τέσσερα και δεν αντιλαμβάνονται την πλύση εγκεφάλου που τους γίνεται ασταμάτητα, νομίζουν ότι είναι ξύπνιοι και διακρίνουν την αλήθεια καλύτερα από τα "χαζά αμερικανάκια".

Μεταλλαγμένα (mutated) τρόφιμα δεν υπάρχουν, υπάρχουν γενετικά τροποποιημένα (GMO), τα οποία ΔΕΝ έχει σε καμία περίπτωση αποδειχτεί (ούτε κατά διάνοια) ότι είναι επιβλαβή για την υγεία (το λογικό είναι ότι αν διαφέρουν συνήθως θα είναι προς το καλύτερο, εφόσον τροποιούνται τεχνητά).
Αντίθετα με τις τρελές αγελάδες, που είναι φυσικά καραμπινάτο σοβαρό πρόβλημα δημόσιας υγείας.

Επίσης στην Αμερική έχω πάει. Όταν πήγαινα από το αεροδρόμιο του Φοίνιξ στο ξενοδοχείο ο ταξιτζής (!! πιάσε κουβέντα εδώ με ταξιτζή να δεις τι εθνικισμό και συνωμοσιολογία έχεις να ακούσεις...) μου έλεγε για την έρευνα του lancet και τους 100.000 νεκρούς στο Ιράκ κλπ. (όταν στην Ελλάδα την έρευνα αυτή ζήτημα να την έχει ακούσει το 1% του πληθυσμού και αυτό εξαιρετικά διαστρεβλωμένη, π.χ. μέσω Ελευθεροτυπίας.

Διάβασε για να τρελαθείς:

Η παρουσίαση της έκθεσης lancet από τον "Ιό" (είναι το bullet νο 2)

Καθώς είχα διαβάσει την έκθεση και τρελάθηκα με τα προφανή ψέμματα που έγραφαν, τους έστειλα το παρακάτω email:

----------------------------
Στις 24/9/2005 σε άρθρο σας με τίτλο "Οι απαγορευμένες ειδήσεις", στην
ενότητα 2 "Δολοφονίες αμάχων στο Ιράκ" αναφέρετε τα παρακάτω:

"...Σύμφωνα με τα πορίσματα της έρευνας, τα οποία δημοσιεύτηκαν στο έγκυρο
βρετανικό ιατρικό περιοδικό «Λάνσετ» («Lancet», 29/10/04), οι θάνατοι αμάχων
που συνδέονται με την εισβολή και την κατοχή του Ιράκ ανέρχονται τουλάχιστον
σε 100.000, χωρίς να αποκλείεται να είναι κατά πολύ περισσότεροι. Το 95% των
θανάτων αυτών προκλήθηκαν από αεροπορικούς βομβαρδισμούς και η πλειονότητα
των θυμάτων ήταν γυναίκες και παιδιά."

Σε αυτήν τη σύντομη παράγραφο υπάρχουν τουλάχιστον 4 παραποιήσεις των
ευρημάτων της έρευνας, οφθαλμοφανή σε όποιον ξοδέψει 5 λεπτά να την διαβάσει.

1) Η έρευνα δεν αναφέρεται σε αμάχους και μη, αναφέρεται γενικά σε
Ιρακινούς, δηλαδή συμπεριλαμβάνει και μάχιμους (αυτό συνδέεται και με το
σημείο 3 παρακάτω).
2) Σύμφωνα με το Lancet, οι επιπλέον θάνατοι (σε σύκριση με πριν την
εισβολή) δεν είναι "τουλάχιστον" 100.000 αλλά από 8.000 έως 194.000, με
πιθανότερο ενδεχόμενο γύρω στις 100.000 (δηλαδή μπορεί να είναι και κάτω από
100.000).
3) Σύμφωνα με το Lancet, το ποσοστό γυναικόπαιδων που πέθαναν με βίαιο τρόπο
ήταν περίπου 50% (προτελευταία παράγραφος των συμπερασμάτων της έρευνας),
ενώ το υπόλοιπο μισό άντρες πάνω από 15 ετών (οι άντρες αποτελούν περίπου το
1/4 του ιρακινού πληθυσμού).
4) Σε καμία περίπτωση το 95% των επιπλέον θανάτων δεν οφείλεται σε
αεροπορικούς βομβαρδισμούς. Ο αναγνώστης από αυτό υποθέτει ότι η έρευνα λέει
πως περίπου 95.000 άνθρωποι πέθαναν από αεροπορικούς βομβαρδισμούς, το οποίο
είναι τερατωδώς ανακριβές. Όπως δείχνει ο πίνακας 2 της έρευνας, από τους
100.000 επιπλέον θανάτους το 51% αποδίδεται σε βίαιους παράγοντες (αν
συμπεριληφθεί το δείγμα της Fallujah), ή το 24%, δηλαδή περίπου 24.000
θανάτους (αν δεν συμπεριληφθεί όπως είναι μάλλον σωστότερο σύμφωνα με τους
ερευνητές καθώς στη σελίδα 5 αναφέρουν ότι η μεγάλη διαφορά των
αποτελεσμάτων από τη Fallujah σε σχέση με το υπόλοιπο Ιράκ δεν την καθιστούν
κατάλληλη για αναγωγή των αποτελεσμάτων της στο σύνολο της χώρας). Σύμφωνα
με το IRAQ BODY COUNT, το 37%
των βίαιων θανάτων που έχουν καταγράψει οφείλονται στις συμμαχικές δυνάμεις
(και το υπόλοιπο 63% σε ανταρτική ή εγκληματική δράση). Το συμπέρασμα είναι
πως ανάγωντας τη στατιστική του IRAQ BODY COUNT (έχει καταγράψει σχεδόν
30.000 βίαιους θανάτους έως σήμερα) στην έρευνα του Lancet, από αεροπορικούς
βομβαρδισμούς και άλλες ενέργειες των συμμαχικών δυνάμεων έχουν σκοτωθεί
περίπου το 24% x 37% = 9% των επιπλέον θανάτων, δηλαδή κάπου 9.000 άνθρωποι
αν δεχτούμε το νούμερο των 100.000 επιπλέον θανάτων. Ακόμα και αν αναχθεί
και το αποτέλεσμα της Fallujah (κάτι σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις
ανακριβές) στο σύνολο της χώρας έχουμε 51% x 37% = 19% δηλαδή περίπου 19.000
θανάτους από βομβαρδισμούς και άλλες ενέργειες των συμμαχικών δυνάμεων. Θα
μπορούσε βέβαια κανείς να αποδώσει όλους τους 100.000 θανάτους έμμεσα στην
εισβολή, αλλά αυτό είναι ένα επιχείρημα που συζητιέται και σε κάθε περίπτωση
θα έπρεπε να το παρουσιάσετε έντιμα στον αναγνώστη και όχι να αναφέρετε κάτι
εντελώς ανακριβές.

Πιστεύω πως τα παραπάνω φανερώνουν σημαντική παραποίηση των ευρημάτων της
έρευνας, και θεωρώ πως η διόρθωση εκ μέρους σας είναι επιβεβλημένη.

Όσον αφορά το γενικότερο τίτλο του άρθρου, η εντύπωσή μου είναι πως η
συγκεκριμένη αναφορά στην έρευνα του Lancet είναι εντελώς άστοχη, μιας και
έχει γνωρίσει (στην Αμερική και παγκοσμίως) τεράστια δημοσιότητα.
Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι την ίδια μέρα που δημοσιεύτηκαν τα πορίσματα της
έρευνας (λίγες μέρες πριν τις αμερικανικές εκλογές) αναφέρθηκαν εκτενώς σε
αυτήν όλα τα μεγάλα αμερικανικά δίκτυα. Ενδεικτικά από τα sites τους:
CNN
NBC
ABC

(Τα παραπάνω τα βρήκα σε 5 λεπτά ψάχνοντας στο google για "lancet report" σε
συνδυασμό με το όνομα κάθε δικτύου, είμαι σίγουρος πως με πιο διεξοδική
έρευνα θα βρείτε εκατοντάδες αναφορές από αμερικανικά και διεθνή δίκτυα)

Από προσωπική μου εμπειρία, σε πρόσφατο ταξίδι μου στο Phoenix των ΗΠΑ, το
πρώτο πράγμα που μου ανέφερε ο ταξιτζής μόλις πιάσαμε κουβέντα για το Ιράκ
ήταν το νούμερο των 100.000 από την έρευνα του Lancet. Άρα και
ανεκδοτολογικά επιεβαιώνεται ότι η έρευνα είναι κοινή γνώση στην Αμερική και
όχι κάτι κρυφό.
Για σύγκριση, αντίστοιχη έρευνα του ΟΗΕ με ερωτηματολόγια γνώρισε σαφώς μικρότερη δημοσιότητα στην
Αμερική και παγκοσμίως. Η έρευνα αυτή ανέφερε περίπου 24.000 θανάτους
σχετικούς με τον πόλεμο. Το IRAQ BODY COUNT, η πιο εμπεριστατωμένη αναλυτική
καταγραφή βίαιων περιστατικών έχει μετρήσει περίπου 25.000 βίαιους θανάτους
μέσα σε 2 χρόνια από τους οποίους αποδίδει περίπου 10.000 στις συμμαχικές
δυνάμεις (οι 7.000 από αυτούς μέχρι την 1η Μαίου 2003 που ανακοινώθηκε η
λήξη των μείζωνων επιχειρήσεων). Από αεροπορικούς βομβαρδισμούς έχει
καταγράψει σχεδόν 8.000 θανάτους.

Ευχαριστώ,
Κώστας Στάμος
----------------------------

Η απάντηση του Ιού (στην ενότητα 15/10/05): προσπαθούν να τετραγωνίσουν τον κύκλο για να μη φανεί ότι πολύ απλά έγραψαν ψέμματα (χωρίς να δημοσιεύουν΄ούτε απόσπασμα του email μου).

User83 said...

Όσον αφορά στα τρόφημα είναι αρχή ότι δεν τρώμε κάτι που δεν έχει αποδειχτεί ότι δεν είναι επιβλαβές... Με την διατροφή και τα φάρμακα ισχύει αυτή η αρχή και φαντάζομαι καταλαβαίνει γιατί. Ως μέλος της Greenpeace ξέρω για τα μεταλαγμένα (αν θες πές τα και Γιάννη, για το ίδιο πράγμα μιλάμε). Δεν ξέρουμε αν δεν προκαλούν κάτι άρα δεν πρέπει να βρίσκονται στο τραπέζι μας. Όσο για τα άλλα που λες απλώς θα αναφέρω ότι "Σκοτώνεις έναν και είναι δολοφονία, σκοτώνεις χίλιους και είναι στατιστική". Δυστυχώς για μένα οι νεκροί δεν είναι ποτέ μια απλή στατιστική... Σίγουρα κάποιοι αμερικανοί ξέρουν τι γίνεται, αλλά σίγουρα πάνω από τους μισούς που ψήφισαν 2η φορά Μπους δεν ξέρουν τι τους γίνεται. Σκατά τα έχει κάνει στην οικονομία τους, σκατά και στην εξωτερική πολιτική. Ήλπιζα να είναι παραπληροφορημένοι από απλοί βλάκες.

kstamos said...

Για τα "μεταλλαγμένα":

Έχω την εντύπωση ότι όσοι τους αντιτίθεστε έχετε 2 μέτρα και 2 σταθμά (οι λίγοι τέλος πάντων που καταλαβαίνουν τι τους γίνεται και όχι οι περισσότεροι που ακούν μεταλλαγμένα, βλέπουν τα προπαγανδιστικά happening της Greenpeace και φαντάζονται Φρανκενστάιν και θρίλερ τύπου η Μύγα).
Τίποτα δεν μπορεί να αποδειχτεί ότι είναι 100% ασφαλές. Εδώ για τροφές που καταναλώνει ο άνθρωπος χιλιάδες χρόνια και ακόμα προσπαθούν οι γιατροί να βγάλουν άκρη αν και τι είδους επιπτώσεις έχουν στην ανθρώπινη υγεία.

Επίσης αν ζούσαμε στην εποχή που πρωτοερχόταν στην Ευρώπη η ντομάτα, η πατάτα κ.ά. φυτά του Νέου κόσμου για τα οποία δεν υπήρχε καμία διατροφική εμπειρία ούτε για τον ευρωπαϊκό πληθυσμό ούτε φυσικά στατιστικές για τους άγνωστους πολιτισμούς των Ίνκας κλπ. που τα κατανάλωναν, φαντάζομαι θα εναντιωνόσουν στην κατανάλωσή τους μέχρι να αποδειχτεί 100% ότι είναι ακίνδυνα (δηλαδή ακόμα μάλλον θα απαγορεύονταν).

Σε κάθε περίπτωση όμως δικαίωμά σου για τον εαυτό σου. Μπορείς να μου εξηγήσεις γιατί όμως η Greenpeace θέλει φασιστικά να απαγορεύσει (και βρίσκει σύμφωνο την κυβέρνηση και όλα τα κόμματα) την κατανάλωση GMO συνολικά στην Ελλάδα;;;;
Αν δεν έχω καταλάβει καλά τη θέση σας διόρθωσέ με. Δέχεστε να κυκλοφορούν "μεταλλαγμένα" (έστω με επισήμανση);


Για το Ιράκ:

Φυσικά συμφωνώ ότι και ένας θάνατος είναι αυτονόητα τραγωδία. Όμως πιστεύω να καταλαβαίνεις ότι υπάρχει ένα πρόβλημα όταν αναφέρονται Χ θάνατοι για μία αιτία και μία εφημερίδα (εν γνώσει της και για ιδεολογικούς λόγους) τους παραποιεί και τους κάνει 10Χ ή 100Χ ενώ παράλληλα τους αποδίδει σε άλλη αιτία.

Δηλαδή αυτό που ήθελα να σου δείξω είναι η τρομακτική διαστρέβλωση που γίνεται ξεδιάντροπα από τα πιο μαζικά ΜΜΕ της Ελλάδας (π.χ. ΕΛευθεροτυπία) και μάλλον περνάει στο ντούκου, τέτοια διαστρέβλωση που στην Αμερική δεν μπορεί να διανοηθεί να κάνει ούτε το πιο ακραίο ΜΜΕ.

Στο θέμα της προπαγάνδας των ΜΜΕ είναι δηλαδή σαν να καίγεται το σπίτι σου και εσύ φωνάζεις το γείτονα επειδή έχει αφήσει αναμμένο το καλοριφέρ στο δικό του σπίτι(και αυτός που σε σιγοντάρει στο να φωνάζεις είναι αυτός που σου καίει το σπίτι).

Anonymous said...

Oi diafimiseis einai gamates......
Goustarw na blepw diafimiseis kai slogan pou mou kanoun plusi egefalou... Goustarw ta uposeinidita mnmata pou me katastrefoun()...ZHTW H COCA COLA ...
ZHTW OI POLIETHNIKES ... ZHTW H KATASTROFH ... ZHTW H MALAKIA POU DERNEI TON KOSMO ... ZHTW O FILELEUTHERISMOS & TA EPAKOLOUTHA TOU ... ZHTW O NEOMERKANTILISMOS ... ZHTW TA TSOUNAMI ... ZHTW OI POLEMOI ... ZHTW O IMPERIALISMOS ... ZHTW !!! ZHTW !!! ZHTW !!! ZHTW H ZWH STON PLANHTH GH ... (/*Kaloswrisate*/ i ptisi tha diarkesei 60 - 70 xronia ... an sumbibasteite me tin pragmatikotita egaira mporei na epibiwsete ... an den mporeite na sumbibasteite > > > > > TO BOLLEC...