Saturday, December 09, 2006

Πρωτευουσιάνοι και παρακατιανοί

Η νέα μόδα στην τηλεόραση προστάζει να παίρνουν οι εκπομπές τις κάμερες και να τρέχουν σε κάθε λογής χωριουδάκι της Ελλάδος, τραβώντας "γραφικούς" κατοίκους και να συνδιαλέγονται (υποκριτικά κι εκ του ασφαλούς) για το πόσο ωραία είναι η ζωή εδώ μακρυά από τις πόλεις. Φυσικά αυτή μόδα είναι ένα κομμάτι της γενικότερης μόδας "επιστροφή στην παράδοση, μας έφαγε η τεχνολογία και το ίντερνετ" αλλά κι απόρεια της νοοτροπίας του πρωτευουσιάνου "πάμε να δούμε πως ζουν αυτοί οι παρακατιανοί". Το πρώτο το έχω θίξει εκτενώς σε πάμπολλα post μου, στο δεύτερο θα σταθώ περισσότερο.

Είχα τον (παλιό καλό καιρό) ένα φιλαράκι κ συμπατριώτη από το Ρέθυμνο που σπούδαζε στην Αθήνα κι ανέβαινα συχνά να τον δω και να μείνω εκεί όταν γίνονταν metal συναυλίες κτλ. Μία παρέα από κοπέλες που κατάγωνταν από την Αθήνα, έκαναν παρέα μαζί του και στην πορεία έμαθα ότι τόσο εμένα όσο κι αυτόν μας έθαβαν πίσω από την πλάτη μας αποκαλώντας μας ως "αγριανθρώπους". Φυσικά δεν κάναμε απόλυτως καμμία "άγρια" (βίαιη, επιθετική κτλ) πράξη, ούτε ντυνόμασταν διαφορετικά από τους υπόλοιπους (μεταλλάδες όλοι μας) ούτε μιλούσαμε για διαφορετικά θέματα από ότι αυτές (ίσα ίσα, πολλά από τα οποία λέγαμε δεν είχαν ιδέα περι τίνος πρόκειται). Απλά ήμασταν από την Κρήτη.
Για τον εαυτό μου δεν θα μιλήσω, αλλά αυτός είχε ένα τρομερό επίπεδο μόρφωσης, τεράστιο εύρος ενδιαφερόντων κ κορυφαίος προγραμματιστής. Αυτές ήταν οι κλασσικές αφόρητα βαρετές, εκ πεποιθήσεως μίζερες, ψευτομεταλλο-γκοθο-ροκούδες που είχαν περάσει σε κάτι ΙΕΚ του κώλου. Αλλά ακόμη κι από "καταγωγή" να το πάρουμε, αυτές αν βλέπατε την γειτονιά τους ή αν μπαίνατε στο σπίτι που έμεναν θα σας έπιανε κατάθλιψη. Παρ' όλα αυτά, εμείς είμασταν οι "αγριάνθρωποι".

Δεύτερη περίπτωση, οι πανάθλιοι ηρακλειώτες. Στην συγκεκριμμένη πόλη, που σε αρχοντοχωριατιά και κιτσαρία διαφέρει ελάχιστα (για να μην πω ξεπερνά) τις υπόλοιπες πόλεις ή χωριά της Κρήτης, όλοι την έχουν δει κάπως και βάλλωνται κατά των υπολοίπων ως "υπανάπτυκτων". Ποιό αντιπροσωπευτική περίπτωση είναι η ξαδέρφη ενός συμφοιτητή μου που πέρασε φοιτήτρια στο Ρέθυμνο. Κλασσική χοντροκώλα, τέζα wanna-be trendy, σούπερ κιτς ενώ η ομιλία της γεμάτη αγγλικούς χαζογκομενο-όρους (πχ "helloooo?!") συνδυαζόμενοι με βαριά κρητική προφορά. Βγήκαμε όλη η παρέα για καφέ σε ένα μαγαζί του Ρεθύμνου το οποίο είναι πιο "παρέα φάση", με πιο art διακόσμηση και chill-out μουσικούλα. Με το που μπήκε η μουσκάρα άρχισε να ωρίεται: "Μα ήντα νε ετούτο να το μέρος;;;; Εμείς στο Ηράκλειο έχουμε ΜΕΓΑΑΑΑΑΑΛΕΣ καφετέριες! Τσε ήντα μουσική είναι αυτή που παίζει; Στο Ρέθυμνο δεν έχουν φτάσει ακόμη οι επιτυχίες;;; Ααααχ αντε μρε να ζυρίσω στο Ηράκλειο απού είναι ο πολιτισμός!!!"


Συνοψίζωντας, είναι προφανές ότι όποιος σνομπάρει κάποιον για την καταγωγή του είναι διανοητικά καθυστερημένος. Όταν θεωρείς ότι σε ανυψώνει το μέρος που γεννήθηκες σε σχέση με κάποιον άλλον το κάνεις καθαρά για αντιστάθμισμα στο έλλειμα προσωπικότητας που έχεις. Όμως, αν ερχόταν μία κηφισιώτισσα, πάμπλουτη, κοσμοπολίτισσα, από το Γέιλ, και σνόμπαρε ένα κρητικό βοσκό (κι αντίστροφα φυσικά), προφανώς και θα κατέκρινα την πράξη, αλλά θα το κατανοούσα γιατί οφείλεται σε πολιτισμικό σοκ. Για λιγότερο ακραίες (και πιο καθημερινές φυσικά) περιπτώσεις τί συμβαίνει; Ποιοί λοιπόν εφαρμόζουν τον σνομπισμό χωρίς καν να διαφέρουν καν οι συνθήκες ζωής τους από τους άλλους (ή να είναι χειρότερες);
Μα κάτι υπανθρωπίδια όπως στην περίπτωση με τις τελειωμένες μεταλλούδες των Εξαρχείων ή την αγράμματη στούρνα κωλόχοντρη ηρακλειώτισσα. Άτομα κενά, χωρίς προσωπικότητα, που αισθάνονται μειωνεκτικά απέναντι στους πάντες και προσπαθούν να κρεμαστούν από ότι βρουν πρόχειρο για να επιβιώσουν.

Γι αυτό και είναι τόσο δημοφιλείς η κάθε μορφή τοπικισμού. Δίνει στα εκάστοτε ζώα την δυνατότητα να αισθανθούν καλύτεροι από τους άλλους αν και η τιποτένια ζωούλα τους και η ανύπαρκτη προσωπικότητα τους δεν θα τους το επέτρεπε σε κανονικές συνθήκες.

11 comments:

dimosthenis k said...

Τα σπας ρε φίλε!
Απλά τα σπας!
Δεν ξέρεις πόσο σπάζομαι κι εγώ από κάτι τέτοιες καταστάσεις.
Να έχω π.χ. βεροιώτες στην σχολή που την πμαίνουν στους Ναουσαίους ή στους Αλεξανδρινούς (έτσι δεν λέγονται οι κάτοικοι της Αλεξάνδρειας) επειδή είναι η μεγαλύτερη πόλη της Ημαθίας,και κάτι τέτοια άρρωστα...
Σημασία έχει πόσο μεγάλος είσαι μέσα σου.
Κι όσο πιο απλός είσαι,τόσο πιο ήρεμο χαρακτήρα έχεις,και λιγότερο σνομπισμό!

Pixie said...

Νομίζω οτι όντως ο τοπικισμός δηλώνει ανασφάλεια.Το βλέπω και με κάποια ξαδέρφια μου και τους φίλους τους που είναι στην Κρήτη.Κάποιοι απορούν ακόμη και με το πώς ακούω ξένη μουσική και έχουν διάφορα στερεότυπα για τις Αθηναίες (έχω περάσει αρκετά άσχημα λόγο στερεοτύπων στο παρελθόν κάθε φορά που κατέβαινα) ενώ με άλλα άτομα απο εκεί μπορώ να μιλήσω και να επικοινωνήσω για πράγματα που δεν έχω καταφέρει με φίλους μου στην Αθήνα.Τα στερεότυπα πάντως είναι πολλά στην Κρήτη δυστυχώς,φαντάζομαι οτι και σε άλλα μέρη είναι παρόμοια αλλά αν σου περιγράψω πράγματα δεν θα το πιστεύεις!Είναι όλα σχετικά και εξαρτάται πολύ απο το πόσο κάποιος αρχίζει να αμφισβητεί πράγματα που γίνονται στην τοπική κοινωνία του ή να τα υιοθετεί όλα χωρίς δεύτερη σκέψη.
Η ιστορία που περιγράφεις με τις Αθηναίες μεταλλούδες δεν μου κάνει εντύπωση, μιας και εγώ άκουγα απο μικρή και σε αυτό το χώρο γενικά έχω γνωρίσει τα πιο κολλήμένα άτομα.Αυτο για Ελλάδα γιατι Αγγλία τα πράγματα ήταν αλλιώς.Δεν νομίζω οτι έχει να κάνει με Αθήνα-περιφέρεια αλλά περισσότερο με Ελλάδα.

Optimus said...

"Σαν τις παραλίες της Χαλκιδικής δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο!"
Χαχαχαχα.

Stormrider said...

μιά και το έθεσε η pixie το θέμα:
όσοι κατάγεστε ή γνωρίζετε από Κρήτη, έχετε παρατηρήσει όταν κρητικοί βγαίνουν εκτός νησιού τί φρίκη τρώνε; Έχετε προσέξει ότι το παίζουν οι αρχι-κρητίκαροι πολέμαρχοι τραμπούκοι;

πόσο μα πόσο μου την βιδώνει όταν βλέπω μη-κρητικούς και μου λένε "είσαι από την Κρήτη; Δεν σου φαίνεται! Αλλιώς είναι οι κρητικοί που έχω γνωρίσει!"

Pixie said...

Nαι storm το έχω προσέξει!Ενας ξαδελφός μου δουλεύει εδώ και έχει φάει φρίκη.Τίποτα δεν είναι καλό εδώ κατα τα λεγόμενα του και εγινε πιο τοπικιστής και απο πρίν.Παει σε κρητικές βραδιές, βγαίνει μόνο με κρητικούς φοιτητές κτλ...Τι να πώ;Ασε που έρχεται σπίτι για να μάθει νέα μου και να κουτσομπολέψει τι κάνω στο χωριό.Θα έρθει σήμερα για την γιορτή της μάνας μου πακέτο.Πάντως έχω γνωρίσει και απίστευτα άτομα απο Κρήτη οπότε υπάρχει και η άλλη όψη.Πρέπει να κάνεις θέμα για Κρήτη αποκλειστικά!

rena said...

Δεν θα μπορούσα παρά να συμφωνήσω απόλυτα με όλο το post!! Έχεις δίκιο που ενοχλείσαι αλλά το όλο θέμα (της δήθεν ανωτερότητας κάποιον κομπλεξικών) δεν είναι τίποτα άλλο παρά η εξωτερίκευση των δικών τους κολλημάτων και η έλλειψη καλλιέργειας.
Προσοχή, δεν μιλάω για εκπαίδευση, πράγμα το οποίο πάντα θεωρούσα ότι αφορά εξειδικευμένες γνώσεις σε κάποιον συγκεκριμένο τομέα.Η καλλιέργεια έχει άρρηκτη σχέση με τον τρόπο που συμπεριφέρεται ο κάθε ένας από μας (και ειδικά με τον σεβασμό της καταγωγής - σχετικά με το θέμα του post - και της προσωπικότητας του άλλου).
Η μόνη μου αντίρρηση έχει να κάνει με το παράδειγμα της Κηφισιώτισας, κοσμοπολίτισας κτλ. και τον βοσκό. Σε πληροφορώ ότι έχω γνωρίσει άτομα που με δυσκολία έχουν βγάλει το δημοτικό (!!) και όμως ήξεραν να συμπεριφερθούν (χωρίς να υποτιμήσουν ούτε να προσβάλλουν τον άλλον) από κάποιους άλλους δήθεν που μας το παίζουν "πρώτες μούρες" επειδή και μόνο αποφοίτησαν από το Anatolia College...

Eugenia said...

I am originally from a goat mountain village of Epirus (although I was born in Athens and have spend most of my time in Preveza, Corfu and the small town of Louros during my time in Greece).

While I don't approve, it's just how it is. Athenians discriminate against everyone, Prevezanians discriminate against the Louros people, Louros people discriminate against the mountain people -- and the mountain people discriminate against all... Albanians.

I guess, it's just human nature. It's more of a "need" for them, rather than plain bigotry.

Thankfully, people learn, and I have the perfect example for this. When my family moved from the mountain village to Louros so I can go to high-school without having to use the bus 2 hours a day, I was greeted with an extreme hatred from a local girl. For 3 years she would try to make my life at school and outside of school hell, just because I was coming from a mountain village and yet, I was a better student than she was.

But eventually, she broke down. She got to know me better, she grew older, and since our age of 15, she is one of my best friends remaining in Greece and I always visit her when I am there. I guess, some people need time.

Stormrider said...

πιστεύω ότι είναι η ενστικτώδης αντίδραση ενός ανθρώπου να βλέπει εχθρικά κάποιον που προέρχεται από "άλλο μέρος", μια κι ως γνωστών όλοι γεννιόμαστε εκ φύσεως μισαλλόδοξοι και ξενόφοβοι.

βέβαια, αν παραιτούμασταν της υποχρέωσης μας να χρησιμοποιούμε και το μυαλό πέρα από το ένστικτό μας, τότε θα έπρεπε να σκοτώνουμε έναν περαστικό που τρώει σουβλάκι για να φάμε...

Anonymous said...

->> KALH FASH...

******OI XEIROTEROI LEXRITES POU UPARXOUN STON KOSMO , EINAI TA SKATOPSWNIA POU SNOMPAROUN. DEN ANTEXW LEPTO AKOUGONTAS TIS MALAKIES POU ARADIAZOUN...

>> Η μόνη μου αντίρρηση έχει να κάνει με το παράδειγμα της Κηφισιώτισας, κοσμοπολίτισας κτλ. και τον βοσκό. Σε πληροφορώ ότι έχω γνωρίσει άτομα που με δυσκολία έχουν βγάλει το δημοτικό (!!) και όμως ήξεραν να συμπεριφερθούν (χωρίς να υποτιμήσουν ούτε να προσβάλλουν τον άλλον)

* SUMFWNW APOLUTA... K gw exw gnwrisei atoma me "paideia" (kaliergeia opws leei kai i rena), ta opoia ergazotan se douleies tou podariou oli tous ti zwi.Mporeis na breis & kalous & kakous , in both sides...

******Pisteuw oti einai korufaio na genitheis se xwrio kai na megalwseis ekei. Nomizw pws exeis mia tautotita(akoma kai i periergi omilia -> suntelei sti diamorfwsi tis tautotitas) pou se kanei na diafereis apo ton prwteuousiano...
Den kserw, alla pragmatika tha protimousa na exw genithei se xwrio. Twra apla protimw na diatirw sxeseis me ta xwria twn goniwn mou .

FILIKA :)

g.manoussakis said...

φίλε στορμράϊντερ, είμαι από την Κρήτη και για 10 χρόνια σπούδασα και εργαζόμουν στην Αθήνα. Μετά αποφάσισα να γυρίσω να μείνω στο χωριό μου.

όσα περιγράφεις ειναι σωστά, αλλά αφορούν σε άτομα μικρής ηλικίας, κυρίως κάτω των 25 που δεν έχουν ζήσει αρκετές εμπειρίες.

Το πρόβλημα με την Κρήτη οφείλεται κυρίως στην απόσταση με την Ελλάδα. Οι Κρητικοί που δεν πάνε να σπουδάσουν, βγαίνουν από το νησί μόνο ως φαντάροι και μετά ξαναγυρνούν σε αυτό. Λειτουργούν κάπως κομπλεξικά, κάπως τοπικιστικά, κάπως σαν να θέλουν να δείξουν ότι είναι κάποιοι ξεχωριστοί από τους υπόλοιπους έλληνες. Αυτό δυστυχώς δημιουργεί στερεότυπα που αναπαράγονται από μεσα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας (της αγάπης μαχαιριά, ζωνιανός στο λούφα και παραλλαγή κλπ).

Οι Κρητικοί που σπουδάζουν στην Ελλάδα και μετά γυρίζουν στο νησί είναι μια χαρά άνθρωποι (σαν και μένα!!!) χωρίς κόμπλεξ και τοπικισμούς. Ευτυχώς τα τελευταία χρόνια αυτοί είναι πάρα πόλλοί.

Όσον αφορά στο θέμα του Ηρακλείου, έχεις κάποιο δίκιο που αφορά όμως ξανά κυρίως άτομα -25.

Υ.Γ. Το θέμα του εφετείου δεν είναι ζήτημα τοπικισμού μεταξύ Ηρακλείου - Χανίων, είναι ζήτημα κοινής λογικής!

dop said...

Νόμιζα ότι η Κρήτη είναι μέρος της Ελλάδας.