Friday, October 27, 2006

Κατανοώντας τον φεμινισμό, μέρος Α'

καταρχάς, συνιστώ να τσεκάρετε το blog ενός κολλητού, του taliesin, που επέστρεψε δρυμίτερος στο μάχιμο διαδικτυακό ranting.

Με την πάροδο των χρόνων, δεν άλλαξε τόσο η θέση της γυναίκας στην κοινωνία όσο η αντίληψη για την ίδια τη γυναίκα.

Αν πάμε πίσω στις αρχές του προηγούμενου αιώνα παρατηρούμε τις γυναίκες να διεκδικούν στοιχειώδη ατομικά δικαιώματα, όπως το δικαίωμα στην δουλειά, στην ψήφο και την γενικότερη χειραφέτηση τους. Το πώς στερήθηκαν των δικαιωμάτων τους αυτών από την αρχή της Ιστορίας, είναι ένα μεγάλο θέμα. Αν και οι περισσότεροι εμμένουν στην άποψη "φταίνε οι κακοί και διαβολικοί άντρες που φτιάχνουν βόμβες και καταστρέφουν την ανθρωπότητα επειδή έχουν κόμπλεξ απέναντι στις γυναίκες κι οιδιπόδεια συμπλέγματα", οι πραγματικοί λόγοι είναι πολύ περίπλοκοι και πάνε πίσω στα βάθη του χρόνου, με βάση το πώς δομήθηκαν οι πρώτες ανθρώπινες κοινωνίες.

Όπως και να 'χει, δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι οι μεγάλοι αυτοί αγώνες των γυναικών όχι μόνο έδωσαν στις γυναίκες την χαμένη τους κοινωνική αξιοπρέπεια, αλλά έδωσαν και το έναυσμα για γενικότερους αγώνες υπερ καταπιεσμένων ομάδων πληθυσμού, γεννώντας εν τέλει μεγάλα κινήματα για τα ανθρώπινα δικαιώματα όπως πχ υπερ των δικαιωμάτων του παιδιού.

Το μεγαλειώδες αυτό κίνημα του 20ου αιώνα, έμελλε να ξεφτιλιστεί από κομμάτια της χίπικης κουλτούρας των δεκαετιών του '60-'70. Κάτι ανέραστες λεσβίες, βασισμένες στο (αναφαίρετο κατα τα άλλα) δικαίωμα του "λέω ότι μου κατέβει" και με βάση τις κακές εμπειρίες την ανθρωπότητας από τους παγκόσμιους πολέμους, δημιούργησαν ένα κίνημα που επιρρέασε όσο κανένα άλλο την pop-υποκουλτούρα καφετέριας: τον μετα-φεμινισμό.
Παίρνοντας ψευτο-επιστημονικές θεωρίες, πετσοκόβοντας στατιστικά δεδομένα, βάζοντας μπόλικο λαϊκισμό κ ρατσιστικό μένος, οδήγησαν την τότε εποχή να πιστέψει ότι για όλα τα δεινά του κόσμου ευθύνονται οι άντρες, οι οποίοι είναι κάτι κατώτερα όντα που καταπίεζαν τις γυναίκες τόσα χρόνια. Πολλές από αυτές τις φεμινίστριες υποστήριζαν ότι το ανδρικό μόριο δεν προκαλεί ικανοποίηση στην γυναίκα, ενώ άλλες πρότειναν δραστικά μέτρα όπως "παρθενογενέσεις" κ εξάλειψη των αντρών. Αξίζει να σημειωθεί ότι δοξασίες τέτοιες έχουν περάσει στα σχολεία, όπου πολλές "καθηγήτριες" μου στο γυμνάσιο δεν παρέλειπαν να αναφέρουν τα παραπάνω σε μαθήματα βιολογίας ή κοινωνιολογίας. Ο υποψιασμένος παρατηρητής σίγουρα θα εντοπίσει την πλήρη αναλογία του παραπάνω με δοξασίες άλλων ακραίων κινημάτων όπως πχ του ναζισμού (οι κακοί είναι οι εβραίοι οι οποίοι καταπιέζουν τους λευκούς).

Αν ο χίπικος μετα-φεμινισμός βασιζόταν σε κοινωνιολογικές ή ιατρικές διαστρεβλώσεις, ο σημερινός μετα-φεμινισμός έχει δώσει μεταφυσικές προεκτάσεις στις δοξασίες του. Για παράδειγμα ο "Κώδικας Ντα Βίντσι" δημιούργησε ορδές από αναγνώστριες cosmopolitan, κατίνες, λεσβίες και μπακούρηδες οι οποίοι ενστερνίστηκαν θεωρίες για θεότητες κ ανώτερα θηλυκά. Φυσικά, τα ψευτοεπιστημονικά τσιτάτα του στυλ "οι γυναίκες έχουν στήθος, οι άντρες μόνο θήλες, άρα οι άντρες είναι ατροφικές γυναίκες" έχουν μείνει, αλλά πλέον τεκμηριώνονται με την κάθε σκοταδιστική παραθρησκευτική δοξασία. Η ταύτιση του μεταφεμινισμού με την παραθρησκειολογία είναι ιδιοφυής, αφού ο κύριος αντίλογος έρχεται από την Εκκλησία, η οποία όσον αφορά τα δικαιώματα των γυναικών δεν έχει κανένα λόγο να μιλάει. Έτσι επιβεβαιώνεται.

Εύλογο ερώτημα είναι πως αυτές οι εξωφρενικές δοξασίες δεν απορρίφθηκαν από την κοινωνία με το πέρασμα των χρόνων και την αναμφισβήτητη εξέλιξη της. Η απάντηση στο επόμενο επεισόδιο...


13 comments:

Taliesin said...

mmm,flamebait :)
periektiko kai eustoxo opos panta lipon an kai exw mia enstasi, pos orizeis tin exelixi mias kinonias?
ti einai,pu odigei, giati einai "kalh" kai... anamfisvititi?
;-)

Stormrider said...

"αναμφισβήτητη εξέλιξη" εννοώ ότι αναμφισβήτητα άλλαξε η κοινωνία από τότε. τώρα από κει και πέρα όταν αλλάζει κάτι σημαίνει ότι αναθεωρεί κάτι το οποίο άφησε πίσω του, πράγμα το οποίο δεν έγινε στην περίπτωση που αναφέρω.

Pixie said...

To οτι διεκδίκησε η γυναίκα το δικαίωμα στην ζωή ειναι κάτι στο οποίο συνέβαλε ο φεμινισμός.Απο εκεί και πέρα κάποιες γυναίκες έχασαν την θυληκότητα τους και άρχισαν να μιλάνε και να φαίρονται σαν άντρες.Το να έχουμε ίσες ευκαιρίες δεν σημαίνει οτι πρέπει να χάσουμε την θυληκότητα μας και την ταυτότητα μας.
Τι έρχεται στην συνέχεια;Εχεις μεγάλα κέφια τελευταία!

Pixie said...

συγνώμη για την ορθογραφία ¨(

Eugenia said...

Pixie, I have no idea what "θυληκότητα" is supposed to be in your book. I am a woman, but I don't feel like most women out there (no, I am a not a lesbian). I just don't feel like behaving like a predictable chick.

Regarding feminism, it's as StormRider wrote it. It started with a purpose but ended up becoming a bourdelo. Like most ideological things usually do.

Pixie said...

Eugenia I said that some womwn lost their femininity in the process and started behaving like men whic I think its wrong.Some women not all.This has nothing to do with being a predictable chick.Anyway I did not understand your argument and I did not think that women should be predictable just that they don't need to go to extremes and behave like men.

Eugenia said...

>behave like men

It's just that I don't understand this statement. What does this mean exactly, in terms of actual social behavior? Do men behave differently in key matters? Is there really a difference?

BTW, you can reply in Greek, it's just that I don't have a greek keyboard on my Mac and I write way faster in english.

mn8 said...

και η αποψη η δικη μου:

Ο φεμινισμος ξεκινησε με το να ζηταει ισοτητα, ενω θα επρεπε να ζηταει ισοτιμια, και κατεληξε να παρει ισοπεδωση.

Δηλαδη, πιασε το αυγο και κουρεφτο.

Optimus said...

There are women who act mostly like (predictable?) women and those rare species with more masculine characteristics/interests/way of thinking. (The first ones are cute and the others impressive to me :))
Both of these two cases can be natural or fake. I can understand why Eugenia reacts so :)

Pixie said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Pixie said...

Eugenia δεν έχω νά προσθέσω κάτι άλλο απλά αυτη ηταν η δική μου παρατήτηση.Δεν θέλω να γίνεται προσωπική αντιπαράθεση και δεν είναι και ένα θέμα για το οποιο ξέρω πολλά για να κάνω τέτοια ανάλυση.Είναι οι παρατηρήσεις μου που μπορεί να είναι και λανθασμένες και δεν είναι κάποια κοινωνιολογικη διατριβή στο θέμα.Θεωρώ οτι ο φεμινισμός σήμερα πήρε μια άσχημη μορφή και κάποιες γυναίκες στο όνομα του φεμινισμού έχασαν κάποια γλυκά στοιχεία που θα μπορούσαν να έχουν.Δεν εξετάζω τους κοινωνικούς ρόλους που έχουμε σαν φύλο αυτό ειναι μεγάλη κουβέντα και αν εννοείς οτι οι ρόλοι έχουν δωθεί απο την κοινωνία και δεν πρεπει να είναι συγκεκριμένοι έχεις δίκιο αλλά εγω δεν αναφέρθηκα καθόλου σε αυτό.Ελπίζω να κατάλαβες περισσότερο τη θέση μου απλώς με μικρά σχόλια δεν μπορείς να εκφράσεις και όλη την αποψή σου απλά λέω την αίσθηση μου και την άποψη μου σχετικά με τις εμπειρίες μου.Δεν θέλω να αφήνω σεντόνια σχολίων στο blog και να κουράζω!
Φιλάκια!

Stormrider said...

μια κι έγινε κουβέντα για ρόλους που αναθέτει η κοινωνία στα άτομα του εκάστοτε φύλου, δεν θα μπορούσα να μην αναφερθώ στην σημερινή συνέντευξη της συζύγου του τρισάθλιου Ψωμιάδη.

Η εν λόγω τύπισσα έκανε αναφορά για γυναίκες που πρέπει να είναι νοικυρές, μητέρες κ "ένα βήμα πίσω από τον άντρα και ποτέ στο προσκήνιο".

Τόσο δεξιά θεώρηση των σχέσεων των 2 φύλων είχα να διαβάσω από το μάθημα της οικιακής οικονομίας στο σχολείο! Τέτοια προσήλωση σε παραδοσιακά αρχέτυπα εν έτει 2006!!!

Pixie said...

Iσως να μπορούσες να μιλήσεις λιγο γι' αυτό στο δευτερο μέρος!The construction of gender identities.Δεν είδα πάντως τη συνέντευξη...